SIMPSONŲ TESTAS TIKRIEMS PATRIOTAMS

„Kuo lietuviai blogesni už čiukčius?1 Apie juos yra daug anekdotų, tai tegu iš jų juokiasi“. „Anksčiau kūrė pasakas apie mafiją, apie Jakudzas, dabar truputį apie lietuvius. Bent tuo reikia džiaugtis“. „Pas mus lietuvius nėra jokios kultūros – vien tik vienas kito ėdimas. Pasakykit ačiū, kad parodė, kad pas lietuvius iš viso yra nors kažkoks kultūros centras“. – Štai tokius „patriotiškus“ pasisakymus radau keliuose forumuose, kuriame buvo aptariamas vienas iš naujausių „Simpsonai“ epizodų.

Pasidomėti šia tema paskatino pažįstamas, gyvenantis Amerikoje, kuris paklausė, kaip reagavo Lietuvoje į pasityčiojimą vienoje „Simpsonai“ serijoje. Šiame visame pasaulyje rodomame animaciniame filme, kurį prilygina vos ne šiuolaikiškai pasaulio enciklopedijai, pirmą kartą buvo paminėtas Lietuvos vardas. Mano draugas nuoširdžiai stebėjosi, kad dėl šio įvykio nebuvo jokios reakcijos. Jis klydo. Reakcija nors ir nerišli, bet buvo. Ir buvo visiškai priešinga nei jis laukė. Visuose internautų atsiliepimuose stebėjau žavėjimąsi Simpsonais, panieką Lietuvai ir džiaugsmą, kad mūsų bijo.

Liberalai tradiciškai kovoja už pagarbą įvairioms nacionalinėms kultūroms. Ypač kai kalbame apie nedidelės tautos išlikimą. Pavyzdžiui, mūsų tautos valstybės pagrindą – tautos kultūrą. Kuo dar gali didžiuotis kiekvienas lietuvis, jei ne savo Tėvyne, protėvių istorija, kalba ir šimtamete nacionaline kultūra? Tuo labiau kiekvienas savo šalies patriotas turi jausti pasididžiavimą, kai galingos, vienos iš didžiausių šalių, žiniasklaidos priemonės, staiga nusprendžia supažindinti visą pasaulį su jo tautos kultūriniais pasiekimais.

Ar kultūra veikia žmonių gyvenimą? Be jokios abejonės. Bet negatyvas veikia labiau nei pozityvas. Su iš pirmo žvilgsnio nekaltais juokeliais ar frazėmis, reguliariai kartojamomis per žiniasklaidos priemones, galima ne tik suformuoti priešo įvaizdį, bet ir sugriauti bet kurios šalies ekonomiką, padarius ją nepatrauklia turizmui.

Bet prieš pradedant pagrindinę temą turime kai ką išsiaiškinti.

Politinis korektiškumas tik tiems, kas už tai pasirengęs kovoti.

Pagal amerikiečių psichologų tyrimus, vidutiniam amerikiečiui patį didžiausią siaubą kelia galima agresija į jo asmeninę erdvę, kėsinimasis į jo laisvę ir jo vaikus iš „necivilizuotų“ kitų kultūrų atstovų pusės. Politiškai korektiškoje visuomenėje nepriimta tiesiogiai išsakyti pretenzijas konkrečioms tautybėms, todėl negatyvūs jausmai ateiviams iš kitų šalių įgauna iracionalų pobūdį ir perkeliami nuo realių kaltininkų tiems, kas su tuo yra linkę susitaikyti. Akivaizdžiu pavyzdžiu tokio eilinio amerikiečio košmaro, galima laikyti žinomo aktoriaus Melo Gibsono žodžius, kuriuos jis pasakė interviu (skirto filmo „Patriotas“ pasirodymui) metu: „Įsivaizduokite: atsikėlę rytą Los Andžele, jūs pamatote pliaže su golfo lazdomis aštriadančius lietuvius, norinčius suknežinti jums galvą. Ką turėtume daryti? Tai pretekstas savigynai“2

Kai kas šį pasisakymą apie mūsų tautą yra linkę priimti kaip politiškai nekorektišką juokelį. Bet mane daugiau jaudina visai nejuokinga paskutinė frazė skirta Amerikos patriotams.

Paprasčiau sakant, nereikia būti nusikaltėliu, kad jūsų imtų vengti kaip pasiutusio šuns. O tautos priešo ir agresoriaus įvaizdis be jokio tam realaus pagrindo įgauna lietuvišką pavidalą.

 „Simpsonai“ gyvesni už gyvus.

„Simpsonai“ – tapo kultiniu amerikietišku animaciniu serialu, kuris rodomas 24 metus iš eilės daugiau kaip 100 pasaulio šalių (tame tarpe ir Lietuvoje). Per tą laiką išaugo nauja už tai dėkingų žiūrovų karta, tai sąlygojo ne tik pasaulinį populiarumą, bet ir visą eilę prestižinių apdovanojimų. „Time“ žurnale 1999 metais šis serialas buvo įvardintas kaip pats geriausias XX amžiaus televizijos serialas. Šis žurnalas Bartą Simpsoną įtraukė į įtakingiausių šimtmečio žmonių sąrašą (tai pirmas kartas, kai į šį sąrašą įtraukiamas animacinio filmo personažas). 2005 metais žurnalas „Men‘s Health“ šeimos galvą Homerį Simpsoną pripažino dešimtmečio filosofu. 2008 metais šis serialas užėmė pirmą vietą geriausių šou šimtuke per paskutinius 25 metus, kurį sudarė žurnalas „Entertainment Weekly”. Žurnalas “Empire” įvardino šį serialą, kaip patį didingiausią visų laikų. 2010 metais žurnalas „Entertainment Weekly” Homerį Simpsoną įvardino kaip “didingiausią personažą per pastaruosius 20 metų”. 2013 metais viena iš serijų buvo pasiūlyta Oskaro nominacijai.

Tokio populiarumo paslaptis paprasta. Seriale šiuolaikinio pasaulio problemos su ironija pateikiamos eilinio žmogaus akimis ir tai duoda galimybę didžiajai auditorijos daliai susitapatinti su filmo herojais, jaustis jų vietoje. Aktuali satyra, balansuojanti ant politinio korektiškumo, juodo humoro ir nešvankumo ribos (bet niekada anksčiau jos neperžengusi). O svarbiausia, gyvas domėjimasis – skatinamas skandalo iliuzija. Serialo kūrėjai ir neslepia, kad sąmoningai stengiasi provokuoti: „mes erziname žiūrovus, tai dalis mūsų jiems siunčiamos žinios. Tai turi ne tik linksminti, bet ir papiktinti tam tikrą auditoriją“.

Daugkartinė žurnalistų, politikų ir pasipiktinusių žiūrovų kritika JAV ir kitose šalyse, ne tik didina šio serialo populiarumą, bet ir yra savotiškas testas visuomenės gyvybingumui nustatyti, testas patriotiškumui. Visi supranta, kad tai tarsi komunikacinis „daktaro“ žaidimas. Jei yra reakcija – reiškia pacientas gyvas. Tuo pačiu kažką išjuokdami, serialo kūrėjai, duoda „aukai“ galimybę pademonstruoti visam pasauliui savo „kovotojo“ savybes. Iš esmės duoda galimybę pareklamuoti save Simpsonų sąskaita, parodant savo reakciją į nepelnytus kaltinimus. Jei reakcijos nėra, tai reiškia, kad „auka“ sutinka su kaltinimais arba yra tokia silpna, kad ir ateityje leis iš savęs tyčiotis. Pasaulinėje visuomenėje galioja tokie patys paauglystės „įstatymai“ – patyčias patiria tie, kas yra linkę su tuo susitaikyti.

 

Keista Holivudo „meilė“.

Visiems žinoma, kad Holivudas neabejingas Lietuvai. Galima būtų surašyti ilgą sąrašą negatyvių stereotipų siejamų su Lietuvos vardu ir primetamų žiūrovams Holivudo produkcijoje. Kai kas gali pasakyti, kad kai kurie skandalingi Holivudo žvaigždžių pareiškimai apie Lietuvą, ar tai, kad žymusis žmogėdra Hanibalas Lekteris (filme „Avinėlių tylėjimas“ ir kituose) išaugo ir įprato valgyti žmones būtent Lietuvoje – apmaudus nesusipratimas į kurį neverta kreipti dėmesio. Bet tada išvardinkite kokias nors kitas populiarias tautybes Holivude iš kurių būtų taip tyčiojamasi? Karo su Japonija metu jais buvo japonai. Šaltojo karo metu – rusai. Po rugsėjo 11-osios juos pakeitė Artimųjų Rytų atstovai ir tai kėlė kovinę dvasią aktyvių kovos veiksmų metu. Lengva pastebėti, kad visų šių tautų atstovams blogio vaidmenys filmuose buvo „skiriami“  kai Amerika su šiomis šalimis turėjo kovinę parengtį. Tai kodėl mums padarė išimtį, jei mes nekariaujame su Amerika?

 

Aktualu iki skausmo.

Visa tai, kas buvo paminėta, sukandus „aštrius“ dantis, bet galima iškęsti. Galų gale visi šie propagandiniai perlenkimai siejami su tam tikrais mistiniais personažais ir tiesiogiai neliečia mūsų kalbos, istorijos, kultūros, nacionalinės simbolikos ir šiandieninių Lietuvos valstybinių interesų.

Ar bent jau taip buvo iki pasirodant epizodui „Simpsonuose“, kuriame autoriai lyg tarp kitko iš viso to pasityčiojo3.Iš esmės tai gana nuobodi serija apie vaikus, svajojančius užaugti ir suvaikėjusius tėvus, kurioje atskleidžiamos šiuolaikinės Amerikos ydos. Šiuo atveju ydų šaltiniu tapo Lietuvos kultūros centras.

Mūsų šaliai skirta apie 20 sekundžių.

Bet intriga prasideda jau nuo serijos pradžios. Kai tik visa Simpsonų šeimyna susėda prie televizoriaus, staiga atsiradęs riteris su šarvais nurėžia tėvui Homeriui galvą.

Teisybės dėlei reikia pripažinti, kad šiuose epizoduose kol kas jokio tiesioginio ryšio su Lietuva dar nėra. Dar daugiau, muzikinis fonas tarsi daro užuominą į Amerikoje populiarų serialą „Sostų karai“4 . Bet apie tai dar reikia susigaudyti, kas beveik neįmanoma tiems, kurie ne itin daug žino apie šiuolaikinį kiną. Tol, kol žiūrovas kasosi galvą ir spėlioja ką reiškia šio riterio pasirodymas, tema rutuliojama toliau ir vėl grįžtama prie šarvuotojo herojaus. Tačiau dabar jis jau lengvai atpažįstamas – tai žiaurus ir klastingas šiuolaikinis lietuvis. Tokiu būdu vyksta pažintis su juo.

Mama Mardžė nusprendusi priartinti vaikus prie kultūros (toliau nuo kraugeriškos televizijos) nuveda juos į Lietuvos centre rengiamą lėlių teatrą. Įeinant į pastatą su užrašu „LITHUANIAN CENTER“, virš kurio plevėsuoja raudonai balta vėliava, juos pasitinka užrašas anglų kalba su akivaizdžiomis klaidomis: „PUPPPITT SHOW” („Lėlių spektaklis“) ir šiek tiek mažesnėmis raidėmis užrašas „MAYBE THAT’S HOW WE SPELL IT, YOU DON’T KNOW“ („O gal mes taip rašome šį žodį. Jūs to nežinote.“).

Spektaklis prasideda nuo mergaitės su pseudotautiniais drabužiais pasirodymo pseudoistorinių įžymybių fone.

Ji pradeda kalbėti: „Iki tol, kol mūsų tautą pradėjo naikinti teutonų mėsininkai, pjautynes mums surengė Kijevo Mstislavas 1132 metais“.5

Scenoje pasirodo „kazokai“ ir pradeda kapoti mergaitę – marionetę. Riksmai ir gaisro liepsnos.

Tokio pasirodymo išgąsdinta mama Simpson skuba vaikus išvesti iš salės. Tačiau kelią jai užkerta riteris, laikantis skydą, ant kurio pavaizduotas tradicinis lietuviškas kryžius, kuris įtartinai primena Vytį Lietuvos herbe.

Laužyta anglų kalba riteris grėsmingai kalba išsigandusiems Simpsonams: „niekas nepaliks šios salės, kol nepadvės visos lėlės“.6

Štai ir visas siužetas apie Lietuvos kultūrą. Daug tai ar mažai – spręsti Jums.

Kas čia blogo (išskyrus akivaizdų pasityčiojimą)?

Nežiūrint į iš anksto kūrėjų deklaruotą skandalo būtinumą, bendras humoro tonas daugelyje serijų būna geranoriškas. Tose serijose, kurias man teko matyti, autoriai vengia bet kokių nacionaliniu pagrindu aštrių įtampų su naiviais ir nekaltais Simpsonais (kuriuos žiūrovai, savaime aišku, užjaučia). Pasijuokdami iš politikų ar šalių, jie niekada anksčiau neperžengdavo politinio korektiškumo ribų požiūriuose į kokią nors tautą ar jos kultūrą. Nedarydavo kokių nors išvadų valstybiniame lygyje, nedemonizuodavo ir nekurdavo priešo įvaizdžio. Šiame epizode išimtis padaryta išskirtinai mums.

Kokią gi žinią serialo kūrėjai neša žiūrovams? Kaip gi atrodo Lietuvos kultūra tipinės amerikietiškos Simpsonų šeimos akimis?

Ko gero grynas atsitiktinumas, kad šioje serijoje, nesusietoje su viduramžiais, įkyriai pasirodo tik du riteriai – vienas nukerta galvą tėvui, o kitas grasina motinai ir vaikams, pažeisdamas jų laivės asmeninę erdvę (tai amerikiečiui tolygu terorizmui).

Ko gero tai tik atsitiktinumas, kad jų nuomone, visa Lietuvos kultūra susiveda į skundus dėl istorinės neteisybės ir prievartos. O lankytis lietuviškame kultūros centre arba kokiuose lietuviškuose renginiuose pavojinga emocinei ir fizinei sveikatai.

Ir problema čia ne tik istoriniuose netikslumuose, bet bendrame negatyve, kuris priskiriamas ne tik oficialiai mūsų valstybės atstovybei – Lietuvos centrui, bet ir visai tautai.

Kodėl tai blogai?

„Nieko asmeniško. Tai karas, vaikeli“.

Ekonominis karas. Kova už turistų pinigus. Šiandien tai pelningiausias ir lengviausiai pasiekiamas pinigų šaltinis. Užtenka svetingai sutikti svečius, pavalgydinti nacionaliniais patiekalais, parodyti savo įžymybes, pasirūpinti saugumu ir pelnas garantuotas. Bet pradžioje reikia turistus įtikinti atvažiuoti. Įrodyti, kad tavo šalies kultūra verta dėmesio. Ar jis važiuos į šalį, kurioje gyvena „pavojingi“ žmonės ar į liberalesnę kaimyninę, ar paliks savo pinigus vietiniame pasilinksminimų parke – lemia nuomonė, kurią suformuoja žiniasklaida. Ir pagrindinė žinia žiūrovams, šio netikėto priminimo apie mus Simpsonams – geriau sėdėkite namuose ir žiūrėkite televizorių. Lietuva – tai nuobodžios kultūros šalis, kurioje žmonės nedraugiški.

Kovoti su „multiku“?

Ne su „multiku“. Serialą kuria konkretūs žmonės: prodiuseriai, scenaristai, dailininkai. Paprasčiausiai šie žmonės taip mato pasaulį. Tai jų suvokimas su kuriuo ir reikia kovoti. Tai sėkmingai daro kitų šalių patriotai.

Savo laiku buvo kilęs tarptautinis skandalas, kurį iššaukė serija, kurioje Rio de Žaneiras buvo parodytas kaip džiunglės, kuriose šokinėja beždžionės, gatvėse klesti banditizmas ir skurdas. Rio de Žaneiro turizmo departamentai tai palaikė tokiu įžeidžiančiu dalyku, kad net pagrasino pateikti teisme ieškinį šio šou prodiuseriams7.

Po kitos serijos įsižeidę Naujojo Orleano gyventojai užvertė serialo kūrėjus ir spaudą nuožmiais laiškais. Juos suerzino dainelė, kurioje pranešama, kad Naujasis Orleanas buvo įkurtas piratų, girtuoklių ir paleistuvių. Kad „Naujasis Orleanas – tai žiurkės, atmatos, paplavos ir dvokas, peiliai, pistoletai, snargliai ir dejonės“. Simpsonų kūrėjai buvo priversti atsiprašyti ir sekančios serijos užsklandoje net įdėjo epizodą, kuriame Bartas Simpsonas daug kartų užrašė ant mokyklinės lentos: „Aš daugiau ne įžeidinėsiu Naujojo Orleano!“.8

Lengva pastebėti, kad abiem atvejais „aukos“ patriotizmas rėmėsi blaiviu pragmatišku išskaičiavimu. Kvaili juokeliai – kenkia turizmui.

Ką daryti?

Mylėti Sipsonus paprasčiau nei Tėvynę. Guli sau ant sofos, apsuptas serialo reklamos ir žiūrėk, vartok tai, kas sukuriama kitų. Be to, gali pagrįsti savo tingėjimą tuo, kad pas mus šalyje viskas blogai. Tai todėl ir nereikia nieko daryti. Geriau iš karto kur nors emigruoti. Kur maitina geriau ir pinigų duoda daugiau. Užmirštant svarbiausią – šios šalys sukūrė savo gerbūvį, politiką ir ekonomikos augimą dėka patriotų, kurie savo kasdienine veikla ir kova už savo teises sukūrė šiandieninį klestėjimą. Jie to nusipelnė. Kiek bejuokautų „Simpsonai“ niekas neprivers amerikiečio atsisakyti nuo savo šalies patriotizmo. Už tai juos gerbia. Bet svarbiausia – jie gerbia patys save.

Mes neturime teisės diktuoti savo valios tiems, kurie nori gyventi kitaip nei mes. Bet tik iki tam tikros ribos, kol tai nepradeda kenkti mūsų tradicinėms vertybėms arba pradedama iškraipyti visos tautos įvaizdį. Laisvė nereiškia, kad galime leisti kam nors nepagrįstai koneveikti mūsų kultūrą ir skatinti nacionalinę priešpriešą, net pusiau juokais, sukuriant priešo įvaizdį iš visos tautos. Tuo labiau iš mūsų. Ir apginti mus, mūsų Lietuvą, lietuvišką kultūrą, be mūsų nėra kam. Mažai tikėtina, kad į šią „kultūrinę agresiją“ kažkaip sureaguos mūsų oficialios struktūros, atsakingos už Lietuvos įvaizdį pasaulyje. (Tikiuosi, ši serija ne iš žinomo reklaminio projekto „Lietuva drąsi šalis“, ir mes už tai nesumokėjome iš savo biudžeto). Akivaizdu, jei mes iš tiesų gerbiame savo šalį, tai tik bendromis pastangomis galime tai pademonstruoti visam pasauliui.

Vienintelė protinga priemonė – pasipriešinimas be prievartos:

1. Be gigantiškos įtakos daugelio šalių įvairaus amžiaus žiūrovams, serialas yra pelningas projektas. Vien tik pilnametražinis filmas „The Simpsons Movie“ 2007 metais surinko 527 mln. dolerių. O 2008 metais serialo fanatai sumokėjo daugiau kaip 750 mln. Dolerių už serialo reklaminę produkciją ir suvenyrus. Todėl prasminga boikotuoti „Simpsonų“ serialą su visa jo reklamine produkcija, kurios pilna mūsų parduotuvėse: suvenyrai, biuro prekės, žaisliukai, drabužiai ir t.t. Tai turi tęstis kol serialo kūrėjai atvirai prisipažins, kad epizodas apie Lietuvą išgalvotas ir neturi nieko bendro su realia Lietuva ir jos tauta.

2. Kiekvienas Lietuvos patriotas, nepriklausomai nuo savo gyvenamosios vietos, gali dalyvauti proteste, patalpindamas serialo kūrėjų internetiniame Facebook puslapyje 9 (arba nusiųsdami kitais adresais) tokio turinio pareiškimą anglų ir lietuvių kalbomis:

We are not puppets!

Welcome to Lithuania!

Mes ne marionetės!

Sveiki atvykę į Lietuvą!

Gal tai ir ne pats veiksmingiausias metodas, bet jei mes turime nuomonę, tai ją būtina išsakyti kūrėjams pagarbia forma. Paaiškinti jiems, kad mes nesame siaubūnai, kokiais jie mus laiko. Mes atviri dialogui ir sugebame pastovėti už savo interesus.

 Nuosėda

Kai kas pasakys, kad tai nereikšmingas pajuokavimas. Tik 20 sekundžių. Ar verta skirti tiek dėmesio tokioms smulkmenoms. Kai žmonės iš tiesų aplankys Lietuvą, geriau susipažins su mūsų kultūra ir istorija – jie patys tai supras. O šis epizodas tik padidins domėjimąsi mūsų šalimi („geriau jau bloga reklama, nei jokios“). Tik štai klausimas kiek bus norinčių po tokios „reklamos“ susipažinti su mūsų kultūra ir istorija? Kiek turistų patrauks į mūsų šalį?

Ne paslaptis, kad Holivudo propagandinės mašinos įtaka pasauliui itin didelė. Ir pastoviai milijonams kalami į galvas politiškai nekorektiški teiginiai nepuoselėja patriotizmo ir savigarbos ne tik tarp ten gyvenančių mūsų emigrantų, bet ir tarp augančios kartos Lietuvoje. Tuo labiau, kad lietuviškuose Facebook puslapiuose tenka matyti itin daug Simpsonų serialo fanatų.

Propagandinio karo efektą geriausiai iliustruoja toks anekdotas. Šeimos galva skambina savo draugui: „kai vakar buvote pas mus, dingo sidabrinės stalo šakutės. „Bet mes nepaėmėme jūsų sidabro!” – susierzina draugas. – “Tai mes žinome, nes vėliau juos suradome, bet nuosėda tai liko”.

Galbūt 20 sekundžių iš tiesų nedaug. Bet ko galime laukti, jei ir toliau nuolaidžiausime? Dviejų valandų blokbasterio pagal Melo Gibsono siužetą? Bijau, kad tuo metu jau bus per vėlu. Tuo labiau, kad šiuo metu Amerikoje pradedamas naujas serialas apie žmogėdrą Hanibalą, kuriame galime sulaukti, eilinio pranešimo apie mums nežinomas lietuviškos virtuvės ypatybes.

——————

1 – Čiukčiai dėka kino, tapo anekdotų personažais. Tai atsirado po filmo “Čiukotkos viršininkas”. Bet net tarpe daugybės juokų, niekur nerasite bandymų juos pavaizduoti agresoriais. O pajuokavimai dėl asmeninių savybių netrukdo turizmui į šį kraštą.

2 – Mel Gibson: “Sharp-toothed Lithuanians armed with baseball bats are crawling across the beach into your house. What should we do with them? We have to fight back.” ( «Entertainment Weekly»)

3 – „The Simpsons“ – «Hardly Kirk-ing» (24 sezonas, 13 serija)

4 – «Game of Thrones»

5 – «Long before the Teutonic slaughters visited upon our people, there was the massacre  by Mstislov of Kiev in 1132.»

6 – «Nobody leaves till every puppet dead.»

7 – „The Simpsons“  –  «Blame It on Lisa» (13 sezono, 15 serija)

8 – „The Simpsons“  – «A Streetcar Named Marge» (4 sezono, 2 serija)

9https://www.facebook.com/TheSimpsons

http://thesimpsons.com/

https://twitter.com/HomerJSimpson

 

 

Tai pat žiūrėkite

LIETUVOS ISTORIJA SLEPIAMA?

Beveik detektyvinė istorija apie baimes ir savigarbos stoką valstybiniame lygyje. Nesenai vienas mano senas pažįstamas …

Vienas komentaras

  1. Galima mūsų protestą parašyti ant Simpsonų kūrėjų FB sienos https://www.facebook.com/TheSimpsons įrašant žodžius: We are not puppets!
    Welcome to Lithuania!
    Mes ne marionetės!
    Sveiki atvykę į Lietuvą!

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *